Synliggöra det osynliga

Idag var dottern och gjorde animerad film med skolan, åh så roligt tänker jag. När hon kommer hem är hon ivrig att berätta och berättar allt om skapandet med figurer och jag frågar allt om material osv. Jag har själv gjort filmer så jag har en viss förkunskap så jag frågar massvis. Hon uppskattar min nyfikenhet och berättar stolt.

Hon kommer till handlingen och berättar länge om handlingen vad den handlar om. Hur de hade diskuterat i gruppen och hur de hade kommit överens. Wow vilket arbete dom har lagt ner på detta, vilken tid det måste ha tagit.

Hon berättar om filmandet och några missar dom gjorde osv. Man hör hur det verkligen tänkt på allt under arbetet, det är genomarbetat. Sen berättar hon att den kommer ligga på youtube så dom kan visa den hemma.
Dom hade blivit tillfrågade om de fick lägga ut gruppens film på youtube, först hade hon svarat att hon inte ville att den skulle vara där. Men när hon hörde att hon då kunde visa den för oss hemma och dom då kunde se den med kompisar så ändrade hon sig.

Jag kollade på filmen nu på kvällen den fanns där, den är 9 sekunder lång. Hade jag inte fått veta allt om hur de arbetat och diskuterat under hela dagen och om jag inte har de erfarenheter jag har så vet hade jag nog inte sett det stora i den korts filmen.

Handlingen syntes inte så tydligt på dessa 9 sekunder men för mig spelar det ingen roll men det väcker en tanke hos mig om hur viktigt det är att synliggöra processen som varit under dagen. Att sätta ord på det som skett under hela dagen, få fram handlingen, samarbetet, problemlösningar, glädjen, skapandet. Det här gör jag många gånger själv på jobbet, fokuserar på att visa upp ett resultat, något färdigt men glömmer att synliggöra det osynliga där det riktiga lärandet sker. Jag undrar vad föräldrar vars barn inte berättar så här mycket och som inte har erfarenheter av att skapa animerad film med barnen tänker om denna 9 sekunder långa film, vad ser dom?

Hur kan jag skapa fler tillfällen för reflektion och vara nyfiken på barnens process!

/Monica

Kommentera

