Artikel i Östersunds posten idag om mig och lärplattan

Idag kom det en artikel om mig och mitt arbete i Östersunds posten, vår lokala dagstidning.

Artikeln finns att läsa om här på deras hemsida.

 

Det är roligt att det kommer fram positiva röster om att använda iPad, lärplatta i förskolan. För mig är det viktigt att jag får fram det kreativa som går att göra med en lärplatta och att den kan underlätta för pedagogerna. Det är så många som köper in verktygen men vad, när, hur och varför ska de användas? Det är viktigt att fundera igenom det så att det inte blir ett något som strider mot läroplanen.

Hur tänker vi på förskolan? Ska barnen sitta tillsammans eller ensam vid lärplattan? Hur länge ska de använda den? Ska vi använda äggklocka, varför? Ska det vara appar som tränar färger, former, språk så kallade pedagogiska lärappar? Ska barnen få se på youtube filmer?

Många frågor är det som kommer med detta verktyg och det är frågor som man kan möta från föräldrar och det är viktigt att ha tänkt igenom vad har ni för syn på lärplattan i förskolan.

Jag själv föredrar att erbjuda barnen skapande och kreativa appar men jag ser inte att det är fel att ex någon kollega erbjuder mer styrda appar. Jag ser lärplattan som ett bra hjälpmedel och verktyg som kan göra tråkiga träningstillfällen till roliga och lustfyllda för barnen.  Jag använder inte någon äggklocka utan barnen brukar kunna lära sig samarbete och det krävs fortfarande att jag som pedagog är med i arbetet, iPaden kan inte ersätta mig på förskolan. En vuxen behöver finnas med och utmana barnen och finnas till om de behöver stöd eller utmaningar!

Lärplattan tilltalar barn i alla åldrar och det finns möjligheter att samarbeta kring den och styra den från flera håll.

/Monica

One response to “Artikel i Östersunds posten idag om mig och lärplattan

  1. Pingback: Artikel Om Ipad I F Rskolan | krijg je iPad nu nederland

Kommentera

