Att dela med sig – kollegialt lärande

Nu har jag haft två föreläsningar i rad med workshop om Dokumentera med iPad. Det bästa tycker jag är just workshopen när man ser bikupor som bildas och hur de törs fråga om hjälp och börja prova.
Men favoritstunderna är när jag ser hur de börjar hjälpa varandra vid borden. När de tänker fråga mig men en kollega kan säga -Åh det kan jag, jag provade nyss så jag kan visa dig!
Då känner jag mig nöjd när de törs hjälpa varandra och ta hjälp av varandra. Sen kan det kännas tryggare att bara ha någon bredvid när man provar.

Vi har i en grupp jag är med i pratat om att man måste få prova och prova och prova och prova för att lära sig, lika som vi låter barnen göra. Vilken glädje barnen känner när de lyckas så känns det för oss när vi lyckas med något nytt.
Men ingen kan börja med allt det nya men man kan börja med en liten del och sen bygga på allt eftersom. Börja med en del och sen kan kanske du kan hjälpa en kollega som börjat med en annan pusselbit istället.

20131119-212810.jpg

Om vi tänker på vad som står i läroplanen så kan jag tänka att det även ska gälla i arbetslagen och mellan kollegor. Kollegor lär kollegor….

”Lärandet ska baseras såväl på samspelet mellan vuxna och barn som på att barnen lär av varandra. Barngruppen ska ses som en viktig och aktiv del i utveckling och lärande. Förskolan ska ge barnen stöd i att utveckla en positiv uppfattning om sig själva som lärande och skapande individer” Lpfö98/10
/Monica

Kommentera

