Vad är pedagogisk dokumentation för dig?

Det har kommit in några svar på min fråga jag la ut förra veckan, här har några svarat. Fortsätt gärna att fylla på så lägger jag ut en ny bild nästa vecka.
Det är spännande att få nya sätt att uttrycka sig på så fortsätt att skriva och dela dina tankar!

20131111-175053.jpg
/Monica

2 responses to “Vad är pedagogisk dokumentation för dig?

  1. Det beror på vilken av alla dokumentationer vi pratar om =)

    Det kan vara när jag dokumenterar barnens språkutveckling genom att de själva skriver bokstäver och skapar sin dokumentation i ex PicCollage på lärplattan..

    Det är också när jag följer barnens tankar genom att vi tillsammans skapar en mindmap över kommande projekt/färdigt projekt och diskuterar skillnaderna.

    Ytterligare en aspekt är när vårt nyfikenhetsfokus växer fram på vår dokumentationsvägg allteftersom året går och vi fyller på med mer material som vi kan diskutera i antingen arbetslaget eller med vårdnadshavare.

    Det är också vårt vitrinskåp där vi samlar projektrelaterade saker som sedan blir reflektionsgrundande i samtal med barnen som står och tittar..

    Det är också de dokumentationer som vi och barnen gör som vi sätter in i deras pärmar och som de sedan sitter och visar och pratar om, reflekterar över antingen med kamrater eller med pedagoger. Här kan läggas till att vi som pedagoger kan sätta in ytterligare ett papper senare när barnen kanske året efter funderar över hur det tänkte nu kontra då…

    Det är vår blogg som kan leda till samtal och reflektion hos de som läser den och som sedan kan återkoppla till oss..

    Det är min blogg där jag aktivt funderar kring mitt eget arbete, min egen utveckling, och kring hur jag tänker om litteratur utifrån mitt tidigare sätt att tänka…

    Det viktigaste för mig är REFLEKTIONEN som för framåt. Eller kanske bakåt för att skapa en fundering kring vad man som arbetslag behöver förändra för att kunna nå framåt.

  2. Pingback: Tre vanliga svar om pedagogisk dokumentation | Lärarfortbildning AB

Kommentera

