Flow free

En app som kräver lite funderingar kring mönster och banor. För de yngre barnen är den kanske ganska svår och det kan vara bra att samarbeta från början kring den.

20131025-211819.jpg
Hur ska vi dra mellan prickarna av samma färg? Hur kan vi göra utan att blockera för någon annan? Går det att göra på olika sätt? Kanske barnen har olika tankar… Kanske ni kan flytta ut och bygga egna i lego, pärlplattor, rita på papper eller skapa en hinderbana?
Det behövs bara några rutor och prickar att sammanfoga.

20131025-212052.jpg

Hur kopplar vi till läroplanen:
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,
• utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar”
Lpfö 98/10

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s