iBook – din egen bokhylla

Jag tycker att det är bra med appar som fungerar med andra, iBook är enkel och nödvändig tycker jag i skolan och förskolan. IBook är gratis och finns både till iPhone och iPad.

20131025-210028.jpg

I iBook samlar du era e-böcker, pdf filer eller filer i e-pub format. E-pub format kan innehålla ljud, film, bild och text vilket gör att det blir mångsidigt och användbart för barnen som gärna lär och förmedlar på olika sätt.

Det finns en hylla för PDF filer och en hylla för böcker.

20131025-210349.jpg

20131025-210356.jpg
Som PDF har jag mina favoriter läroplanen och uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan. Behöver inte bära med många böcker utan iPaden rymmer flera.

Jag har även läroplanen i Adobe reder för att kunna markera och skriva kommentarer i boken, men det skadar inte att ha en i båda apparna. Vill man ex visa upp läroplanen eller boken kanske man inte vill ha med markeringar och kommentarer så då passar iBook bättre vid presentationer.

I iBook öppnar du upp böcker som ni gör i book creator och de kan då innehålla bild, ljud, film och text! För att spara i iBook så är det i vissa appar att man får öppna innan app och sedan välja iBook.

/Monica

Kommentera

