Professionellt lärande i förskolan?

Jag var idag på Lärarförbundets höstmöte som de ordnat och de hade en föreläsning med Janna Scheleé om det professionella lärandet.

Hur tänker jag nu om det hon berättade om….
Att filma och reflektera kring olika aktiviteter ger mest ut till barnen och verksamheten berättar hon och att man gärna är två på aktivitet er och kan ge varandra feedback.

Där fastnade mina tankar ordentligt, många gånger är vi två som kan arbeta i förskolans aktiviteter. Vi är ett stort arbetslag med 6 pedagoger och 36 barn vilket gör det möjligt för oss att ofta arbeta två vid aktiviteter. Så vilka förutsättningar vi borde ha att ge varandra feedback, men gör jag det? Nej så klart inte, men varför inte???? För att försvara mig lite, så arbetar jag bara just nu 30% på min förskolan vilket inte ger mig så mycket tid att förvalta.
Hur kan jag komma igång? Var och vad börjar man med?

Mina tankar är att jag borde bjuda in min kollega att filma, reflektera och ge mig feedback, att om jag bjuder in så kanske jag får en inbjudan tillbaka. Jag vet att jag har massvis att lära mig ännu och jag tänker och bär med mig ordet nyfikenhetsfokus vilket gör att det känns spännande med nya infallsvinklar och perspektiv. Någon måste börja så varför inte JAG, varför inte DU?

20131024-210548.jpg
Liknande tankarna bär jag med mig efter att idag även diskuterat pedagogisk dokumentation och att våga filma varandra och synliggöra processer, tankar och lärande. Varför är det självklart att jag kan filma barnen och reflektera över det men inte mig och min kollega?

Janna påpekade även att man måste testa, testa och testa lika som jag ser barnen göra varje dag, varför ska det vara annorlunda? Jag testar gärna många gånger och tycker om att stånga huvudet ibland, kanske därför jag gillar IKT. 😉

Jag vet att jag under åren mött dessa tankar tidigare men inte varit mottaglig på samma sätt som nu. Hur kan jag nu arbeta för att förmedla det vidare och utmana mig själv?

/Monica

2 responses to “Professionellt lärande i förskolan?

  1. Det är nog på sin plats att börja filma oss vuxna i olika lärsituationer oxå! Tänk vad vi skulle växa i vår pedagogiska roll.Vi skall väl utvecklas och utmanas vi med!!?

    • Absolut, man vet ju att det är ett vinnande koncept för utveckling av sin proffesion. Men som vi pratade om idag på planeringen inför vår kurs i ped dokumentation, finns det många som inte på långa vägar har blivit så trygg att de kan tänkas bli tittad på med risk att bli kritiserad. Jag tror det är viktigast att föra dialog på sin enhet hur man ser på det och skapa en trygghet för alla, med mål att forma ett arbetssätt som alla ställer sig bakom.

Kommentera

