Insnöad på sagor inte snö

Efter att ha haft två föreläsningar och workshop nu så är jag topp inspirerad att arbeta med sagor och berättande. Men denna gång med möjlighet att filma och göra sagor även digitalt.

Jag har fått en chans att visa förskollärarna hur de kan använda sig av iPaden kreativt! Det är ju det som jag tycker bäst om, kreativitet och IKT!

I veckan hade vi turen att få fira lite födelsedag och vad passar inte bättre än att fira med marängtårta så jag får bilder till sagan lilla Annas mamma fyller år! Nu måste jag bara hitta igen boken som jag vet ska finnas någonstans här hemma.

20131018-215953.jpg

20131018-220057.jpg

Lilla Annas julklapp är en annan saga som är enkel, rolig och uppskattad att dramatisera. Det behövs inte så mycket för att det ska bli bra och med inlevelse och fantasi så kan man fånga barnen!

20131018-214719.jpg

20131018-214727.jpg
Här hittade jag gamla bilder från 2011 när jag arbetade med att dramatisera sagor.

I helgen ska jag passa på att tova lite på getterna som jag gjort förut, de behöver fräschas till lite.

20131018-220316.jpg
Kanske jag kan göra en film av Petters getter och bädda in filmen i en QR kod som kanske kan få plats på biblioteket? Kanske på någon förskola? Ja vi får se var allt landar, men tänk vad roligt det vore att kunna ha en egen kanal med dramatiserade sagor, av förskolan till förskolan, där flera delar med sig…..(någon som nappar?)

Under kursen jag hade introducerade jag youtube för att visa hur enkelt det kan vara att dela med sig och att det behöver finnas alternativ för att lagra och dela med sig av det vi gör.

Jag fick se många olika sätt att skapa sagor och ingen av dem tänkte som jag, det är ju otroligt spännande och viktigt hur vi kan berika varandra, genom att dela med sig.

/Monica

Kommentera

