iMovie & GarageBand = Kreativt

Så roligt idag hade jag föreläsning och workshop om iMovie och Garageband. Det är underbart och jag får så mycket energi av att se pedagoger börja skapa filmer. Vissa har inte gjort någon film med iPaden tidigare och de kan börja fota och lägga ihop till en film.

Först hade jag bara tänkt att vi skulle använda tema hösten men igår kväll kom jag på att jag har mycket sagomaterial på förskolan. Så på kvällen åkte jag och plockade ihop material till sagor och sånger.

Det härliga när man har förskollärare att arbeta med är att de är så kreativa och vissa låg på golvet för att fota och filma och de sjöng in eller berättade sagor! Det blir verkligen ett härligt positivt surr och det smittar av.

Det slog mig då på kvällen innan när mina barn vart överlyckliga över att få skapa sagor att det är så enkelt och varför har jag inte gjort sådana filmer och musikvideo tidigare? Ja ibland blir man hemmablind och behöver få utmanas!

Min utmaning blev att inspirera förskollärare till att skapa filmer och det gjorde att jag fick kliva ut och tänka på nytt.

Här kommer en film som jag skapade igår med barnen!

Det är ju en roligt start eller avslut på ett tema eller som sagostund. Kanske barnen kan spela in sagan eller agera. Jag hade tidigare två barn på en förskola som kunde hela sagan utantill. De barnen spelade jag in på datorn då, det fanns ingen iPad då men nu hade jag erbjudit barnen att göra en film istället.

Vi spelade in små musikvideo igår och det är bara så enkelt att man glömmer bort sig.

Vi avslutade dagen med att skapa egen musik i Garageband så roligt och jag hoppas att barnen kommer få fler tillfällen att skapa egen musik.

Vill man lära sig mer om iMovie eller Garageband så har jag instruktionsfilmer här på bloggen eller på min PIM 5 site. 

/Monica

Kommentera

