Mina reflektioner från Förskolearenan

Jag har varit på förskolearenan i Kista som anordnades av Erika Olsson. Vilket imponerande jobb hon har gjort, hon har verkligen ordnat en heldag för förskolan och fått med många bra föreläsare och det var ett välplanerat schema hon gjort.

Det är ett beundransvärt arbete hon har lagt ner! Hoppas att hon gör en repris och hon visar att det är möjligt att driva och inspirera fast man inte är en stor organisation. Finns glöden och viljan så är det möjligt!!

Det som återkom under hela dagen var att många gått igenom period av att vara Appohlic som Lena Gällhagen uttryckte det. Oftast har man en period med massa appar och appar för allt, men det viktigt är att sedan sålla och välja ut de som är bra och som stämmer mot verksamheten och syftet. Sedan kan det räcka med att ha 8-10 appar som verkligen är av kvalitet och gärna ”öppna” kreativa appar.

Lena Gällhagen hade med ett underbart citat ”Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre.”
Källa: Nalle Puh – A.A. Milne

Att ha ett syfte med apparna är något som alla föreläsare påpekade och Erika Kyrk Seger har tagit fram en appanalys för att man ska fundera över apparna.

Fredrik Söderlund visade på flera sätt för att få barnen delaktiga i sin dokumentation och i sitt utvecklingssamtal. Han dokumenterar med film och låter barnen vara med och skapa en keynote som de går igenom tillsammans. Han belyste vikten av att barnen ska få äga samtalet.

Anna Stigsdotter var med och berättade inspirerande om hur hon arbetat med geocaching i förskolan, att de lagt ut själva och fått igång barnen och deras familjer att börja med geocaching. Roligt att barnen tagit med det hem och fått familjer intresserad.
Äntligen fick jag även höra om hennes Skype projekt med en annan förskola och att det inte alltid blir som de vuxna tänkt men att barnen hittade egna frågor och gjorde projektet utifrån dem och deras nyfikenhet.

Joakim Thornström visade massa bra användbara appar för förskolan och berättade om lite om QR koder så efter det har deltagarna en stor kunskap om hur de ska göra och använda QR koder.

Bloggar är också något som kom upp under dagen och många positiva erfarenheter om det.

Signe Tonér och Åsa Hellstadius är två logopeder som berättade om hur de arbetar med berättande och språksvaga barn, om hur viktigt det är med berättande även för de barnen!

Under dagen fick jag även träffa några som varit in på bloggen och läst, det är ju så att när jag skriver så är det svårt att tänka på hur många som läser bloggen och det jag skriver. Jag har skapat ett sätt att dela med mig av det jag gör, ett sätt för mig att dokumentera mina erfarenheter. Jag blir verkligen glad över alla era kommentarer!

Gruppen iPad i skola och förskola fick under dagen över 10 000 användare i gruppen! Vilken resurs och support det är i den gruppen. Våga dela med er och skapa lokala forum på ex. Facebook!

/Monica

One response to “Mina reflektioner från Förskolearenan

  1. Pingback: Året som gick 2013 | iPad i Östersund

Kommentera

