Reflektera tillsammans i barngruppen

Nu fick jag tillfälle att reflektera i grupp med barnen. Vi har vid två tillfällen varit på samma teater och vi har tagit bilder efteråt på skådespelarna och detaljer från föreställningen.
Igår var vi på teatern och idag
satte jag upp projektorn i samlingsrummet och flyttade ihop alla bilder och en videosnutt i iMovie.
Den såg vi på tillsammans på väggen en gång. Sedan slog jag av musiken och vi började prata om teatern. Försökte hålla mig samma frågor som vid boksamtal.

jag undrar……
var det något du gillade i teatern?
var det något du inte gillade i teatern/ var svårt?
var det något du tyckte var konstigt?
finns det något mönster i teatern?

Sista frågan kom inte med i vårt samtal idag för det kom upp många tankar och funderingar i gruppen.

20131002-190653.jpg

Samtalet spelade jag in med en annan iPad som vi har på förskolan så det ska vi lyssna på vid tillfälle. Kanske vi lägger in det i en bok eller film? Vi får se vad som händer och vad barnen vill och tycker.

Kopplat till läroplanen:
Barnen ska få möjligheter att utveckla sin förmåga att iaktta och reflektera. Förskolan ska vara en levande social och kulturell miljö som stimulerar barnen att ta initiativ och som utvecklar deras sociala och kommunikativa kompetens. Barnet ska också ha möjlighet att enskilt fördjupa sig i en fråga och söka svar och lösningar
/Monica

Kommentera

