Att bara ha kreativa appar på iPaden?

Hemma har vi två iPad en som är min och en som är familjens. Det blir alltså väldigt olika vad det är för appar på dem. På min har jag bara de appar som jag tycker är bra, kreativa, pedagogiska och som jag ska blogga om bland annat.
På familjens finns massvis med filmer, spel och spel och spel.

Det blev intressant att se att de gärna väljer att använda min med de kreativa apparna och skapa små böcker, filmer istället för att ”bara spela”.

Jag tänker att om det finns tillgängligt att kunna uttrycka sig och skapa själv så är det enkelt att välja det när man har lust och inspiration. På förskolan tror jag att det kan vara en fördel att det inte finns för mycket appar på iPaden. Jag tror att man kan i perioder eller med en speciell iPad kan nischa arbetet. Med bara skapande appar en period och kan det leda till nya insikter och arbetssätt. Vad händer med barnens skapande om det bara finns skapande appar?

Jag kikade in i kamerarullen på min iPad och fick se massa olika bilder från appen, art maker.

20130925-220218.jpg

20130925-220225.jpg

Man blir verkligen nyfiken att höra sagorna som de gjort med bilder från min fjälltur. Vad gör nallarna på fjället? Använder de sig av bakgrunden? Vad upptäcker de i bakgrunderna? Hur arbetar vi vidare med detta? Många tankar väcks!

Koppla till läroplanen:
Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för förskolans verksamhet. Den ska utgå ifrån barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter. Flödet av barnens tankar och idéer ska tas till vara för att skapa mångfald i lärandetLpfö98 rev10

/Monica

Kommentera

