Framtidens lärande del 5- Forskning om digitala pekplattor och lärsekvenser i förskolan del 2

…Fortsättningen på mina tankar om föreläsningen av Susanne Kjällander, fil. dr. i didaktik. Hon forskar kring barns lärande i digitala miljöer, i projektet Appknapp.

I dokumentationerna menar hon att en del upptäckter av lärande faller bort för oss pedagoger innan vi har en produkt. Det finns mycket osynligt lärande som aldrig kommer med när barnen skapar exempelvis en film. Jag tänker att detta lärande kan vara det viktigaste att fånga upp, men självklart även det svåraste. Att filma kan vara ett sätt, där får vi med barnens kroppsspråk, det innehåll dom väljer bort, upptäckter osv. Även metakognitionen kan vara svår men viktig att få med i barnens produkter. Vår dokumentation blir därför oberoende av vad barnen skapar om vi väljer andra områden att titta på, då vi dokumenterar verksamheten och inte vilka produkter barnen skapar av det verksamheten erbjuder.

Hon lyfte även fram fördelen med iPaden i dess enkelhet. Det är enkelt att dokumentera och visa föräldrar vid hämtning, men hon pratade även om besvikelsen hos barnen när dom inte får berätta själva. Det känner inte jag igen, kanske för att jag frågar barnen först om dom vill visa. Däremot håller jag med om det hon sa om att risken med enkelheten är att vi pedagoger inte hinner stanna upp och reflektera om vi hela tiden tänker att det ska gå snabbt att dokumentera numer. Pedagogiska dokumentationer kan inte slängas ut på en kvart, jag som pedagog behöver själv och tillsammans med barnen och kollegorna lägga ner mer tankeverksamhet än så för att dokumentationen ska bli pedagogisk. Dock kan man ju visa halvfärdiga dokumentationer eller bara foton för föräldrarna, för att dom ska få med sig lite stöd i samtalet vid middagsbordet. Men viktigt det hon lyfter, vi måste ha med oss att bara för att knäppakort och dela-stadiet och från material till iMoviefilm går snabbt nu betyder inte det att dom pedagogiska dokumentationerna ska gå snabbare att göra, det handlar ju om så mycket mer än det tekniska!

Det var intressant att höra forskarens perspektiv. Jag varken kände igen eller höll med om allt hon sa, men det är ju också därför vi behöver forskningen. För att, genom att upptäcka andra verkligheter, omvärdera eller bekräfta vår kunskap eller omvandla deras kunskap till vår värld, (och det är även därför forskningen behöver oss). Jag har så mycket från föreläsningen jag vill dela med mig av, men vi får ta resten i andra sammanhang. In nu och kika på appknapp.se, där finns bland annat info om deras upplägg kring IKT-ambassadörer och Kaffepaddan.

/Maria

Kommentera

