Framtidens lärande del 4- Forskning om digitala pekplattor och lärsekvenser i förskolan del 1

Min dos forskning på konferensen fick jag av Susanne Kjällander, fil. dr. i didaktik. Hon forskar kring barns lärande i digitala miljöer, i projektet appknapp. Detta på uppdrag av utbildningsförvaltningen i Botkyrka. Hon gör under ett år fältstudier på 3 förskolor i Tumba kommun. Resultatet får vi vänta på till i höst, men hon hade redan nu mycket viktigt och intressant att förmedla.

Hon pratade om designteorin som ett av de teoretiska fält hon tittar på i sina studier. Appar som är intressanta för barn är inte dom med mycket text, det ska vara bilder, symboler, överraskningar och dom ska återge en verklig fysisk miljö som t.ex. en stad. Barnens syfte med att använda iPaden är att ha roligt. Här frågar jag mig vad som menas med roligt, är lärande roligt? Varför om inte? Eftersom att jag är övertygad om att barn lär bättre när dom vet att dom lär, kan inte jag nöja mig med att barnen använder iPaden för att det är roligt i sig. Att dom tycker det är ju anledningen till att vi erbjuder lärandet med hjälp av det verktyget men det behöver för mig komma till något mer. Jag frågar alltid barnen vad dom vill lära eller utvecklas inom för område när dom frågar efter iPaden. Ibland vill dom lära sig att spela ett visst spel, ibland vill dom lära sig mer om mönster, ibland vill dom ”paddan”. Jag finns med som stöd i att upptäcka lärandet och det är fortfarande ett lustfyllt lärande, men jag tror att vi har mycket att tjäna på att vi tar chansen att synliggöra lärandet för barnen och att det är lustfyllt för barnen inte bara för att dom har roligt utan också för att dom lär. Här behöver vi pedagoger också fundera på hur vi ser på lärande, är vi rädda att presentera det för barnen för att vi är rädda att det ska ta bort lusten?

Susanne pratade även om rhizomatiska lärvägar, lärandet kommer inte färdigpackat, varken från iPad eller pedagog, det är barnen som skapar sin kunskap och är producenter snarare än konsumenter. Där får väl vi i uppdrag att se över våra appar, är dom upplagda med ett ”vilken bokstav börjar bil på?” ”Jaa, rätt!! Fanfarer och konfetti!” så kanske vi inte får så kreativa producenter… eller så får vi det med rätt stöd från pedagog/kompis. Upp till diskussion i varje fall!

Åh, jag har så mycket att skriva, fortsätter imorgon och då blir det pedagogisk dokumentation!

/Maria

Kommentera

