Mina reflektioner om dokumentation

Här är några reflektioner som jag har skrivit till kurserna i pedagogisk dokumentation med IT-stöd.

……En tanke som jag bär med mig nu är att allt inte ska dokumenteras utan att man väljer ut vissa saker till portfolio. Sedan finns det vardagsdokumentationer på förskolan också men att det kan vara olika hur de ser ut. Just att man väljer ut en del som man arbetar vidare med utifrån dokumentationen och inte allt. Jag har upplevt en press att som pedagog välja ut rätt område att arbeta vidare med men om jag tar den tillbaka till barnen så hjälper dom och dom väljer ut vad och hur vi arbetar vidare. Jag tror att mitt sätt att tänka ligger kvar i att man som förskollärare ska vara duktig, veta allt och lära barnen, då glömmer jag att ha
roligt och vara en medforskande pedagog som lär tillsammans med barnen……

……Två nyckelbegrepp som jag har tagit till mig i kursen är delaktighet och kvalitet. Delaktighet, det blev tydligt i litteraturen att ta tillbaka dokumentation till barnen. Detta kan fångas med olika medier, text, bild eller ljud. Genom att spela in samtal, skriva ner deras reaktioner eller fotografera så kan vi ge dem en röst.

Kvalitet, är ett annat nyckelbegrepp som jag upplever jag hittar i kursen. Genom att göra urval av all dokumentation så blir det kvalitet istället för kvantitet. Allt ska inte in i barnens pärmar, det väljer vi ut tillsammans med barnet.

Genom att barnen är delaktig i dokumentationen så blir deras lärande och utveckling i fokus istället för mina tolkningar. Genom enkla beskrivningar och exempel i litteraturen har jag kunnat ta del av hur de yngsta barnen blir delaktiga även utan språk. Det är viktigare då att iaktta och läsa av deras kroppsspråk för att ge dem orden för det. Detta kommer att leda till att mina dokumentationer nu kommer att innehålla barnets val, språk och utveckling istället för vad jag tycker är viktigt och min beskrivning av barnets utveckling. Jag har börjat fundera över hur vi kan lyfta in barnets tankar och reflektioner i utvecklingssamtalen med föräldrarna för att synliggöra barnet lärande. Jag tänker att lärplattan i det fallet kan vara ett bra verktyg då kan vi spela i samtal med barnet som vi kan ta fram på samtalet med föräldrarna. Det blir barnets beskrivning av verksamheten
som kommer fram då istället för bara min beskrivning

Kvalitet på dokumentationer kommer när personalen börjar med att formulera syfte och sedan väljer ut dokumentationer med barnet istället för att massproducera fotoalbum. Här har vi mycket att arbeta med just att begränsa oss och göra det med med barnen. Den nya tekniken med lärplattor kan underlätta detta arbete ex att det blir enklare för barnen själva att skapa dokumentationer med bild och ljud. Att ha ett tydligt syfte med portfolion är viktigt
för kvalitén annars är det lätt att det blir ett fint fotoalbum som man inte är riktigt nöjd med….

Detta har jag hämtat från mina reflektionsuppgifter som jag har skrivit.

/Monica

Kommentera

