Animera på förskolan

Jag gjorde en animerad film för någon vecka sedan på en förskola. Jag kastade mig in med iPaden och några saker på en läsvila och frågade om någon ville göra film med mig.
JAAAAAA!!! Säger alla barnen och jag blir överlycklig, sen ser jag mig omkring. Det är 10 barn som är 5 år och alla är superintresserade att av göra film med dessa figurer.

Så utan tanke innan eller manus så skulle vi skapa animerad film, en förskollärare och 10 barn.
Ja det var dessutom första gången de gjorde animerad film.

Hur gick det?
Jag delade in barnen som de satt så först agerade tre barn, sedan fyra och sedan tre med hjälp av mig. Nu använde vi appen iMotion HD för att den är väldigt enkel och jag ställe in tidsintervall så den tar automatiskt. Sedan sa jag -Flytta lite nu! -Stop! -Bort med händerna! Men det fungerade kanon. Innan vi började tagningen bestämde vi lite snabbt vad dom skulle göra, åt vilket håll figurerna skulle röra sig så de visste ”handlingen”.

De fick ta några bilder och sedan bytte de, så de som inte gjorde film satt som ”publik” och tittade på. Min reflektion efteråt är att det var ett bra första upplägg, just att kunna få iaktta och sedan få prova och sedan få tillfälle att se igen och kanske se nya saker den gången.

Det är härligt att det blir resultat direkt av deras skapande och barnen blev stolt och nöjd över den korta animerade filmen. Men en film behöver ljud så vi bestämde oss för att göra musik i GarageBand. Denna app hade några barn provat innan så de fick börja för att inspirera de andra. De fick välja ett instrument eller sång var och därför blev det två låtar och två filmer.

Här är den ena filmen:

Nu vet barnen hur man kan göra animerad film och nästa steg blir att göra manus först. Det var nog en fördel att få se när de andra jobbade eftersom de då kan inspirera vidare och ge varandra nya tankar.

/Monica

Kommentera

