Kan iPaden störa övriga aktiviteter? Del 2

Jag pratade igår om mina tankar kring hur förhållningssättet måste finnas för att vi ska kunna fatta beslut, grundade på detta, rörande iPad-användandet. Jag har kommit i kontakt med pedagoger som undrat hur man får bort att iPaden, när man tar fram den, drar barnens uppmärksamhet från de aktiviteter som redan är igång. Jag berättade även i inlägget att jag inte riktigt varit i kontakt med problematiken, men förstår tankarna och ska nu prova att vara lite mer konkret…

I början använde jag iPaden som ett verktyg för att möta barnens intressen (att använda iPaden) och såg lärandet som kom som en bonus (för jag tror att lärandet kan komma ändå). Då använde barnen den mer fritt och bytte mellan appar, frågade efter den ofta.

Jag vet inte om iPaden i början var lite nyhetens behag eller om det beror på annat, men efter ett tag är den inte lika efterfrågad. Pedagogens förändrade arbetssätt kan vara en faktor. Idag när jag använder den pratar jag med barnen, innan vi väljer aktivitet på iPaden, om vad de vill lära och väljer app/kombination av appar efter det. Eller så väljer jag aktivitet efter vad jag bedömer att verksamheten behöver erbjuda och frågar sedan barnen om de vill delta i aktiviteten. Nu är inte iPaden intressant lika ofta längre, det blir inte samma kvantitet MEN jag kan se att det finns en helt annan kvalitet i aktiviteterna. Det är fortfarande intressant och lustfyllt, men inte lika ofta.

Ser ni i era verksamheter att intresset för iPaden förändras? Med tiden? I takt med att ert användande eller förhållningssätt utvecklas? Kommentera gärna!

/Maria

Kommentera

