Integritet i dokumentationer

Fulla av inspiration från iPaden dokumenterar vi på alla möjliga sätt.

Det är då, som alltid, viktigt att komma ihåg barnen och deras upplevelse. Vi behöver försöka se från deras perspektiv. Om det vore jag, skulle jag då tycka att det kändes okej att bli filmad, fotad, få min röst inspelad för att personen i kameran sedan skulle visa andra detta hur som helst?

För mig skulle det kännas märkligt, för andra helt okej. Kanske bara ett barn av tusen känner som jag, men om jag kollar med barnen innan jag dokumenterar, och sen kollar av om det är okej att visa dokumentationen för andra, behöver jag inte riskera att någon ska känna sig kränkt på sin integritet.

Kanske inte något barn av tusen känner som jag, men då har jag ändå fått en möjlighet att visa barnen sitt värde och visat dem på ett förhållningssätt till andra som kan vara viktigt att ha med sig i framtiden när de lever en större del av sitt liv på nätet med allt vad det innebär.

/Maria

One response to “Integritet i dokumentationer

  1. Eva Jämting Lundj

    Du har så rätt i det du skriver, Maria.

Kommentera

