Dragon dictation

Jag blir imponerad över tekniken och vad man kan göra nu. Min syster tipsade mig om Dragon dictation en app som spelar in talet och förvandlar det till text!

IMG_3205

Vilka möjligheter som finns och vilket hjälpmedel det kan vara. Det som krävs är i och för sig tydligt uttal annars kan det bli galet.

Tips är att rikta mikrofonen eller använda sig av headset  för att få bra ljud.

 

IMG_3208

 

Tänk vad roligt för barn att upptäcka samband mellan talet och texten! Att få se hur det kommer fram och blir verkligen och att det finns kvar!

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner,” Lpfö 98 rev 10

 
Dragon Dictation - Nuance Communications
 

 

One response to “Dragon dictation

  1. Ett annat tips är att inte ha samma dialekt som mig/sluddra som mig/heta bo å va 3 år!

Kommentera

