Upptäckter i naturen

En skogsutflykt planerad efter former, likheter och olikheter får plötsligt en lyckad vändning. Någon hittar ett djurspår, och ett till. Vi hittar traktorspår och spår efter oss själva. Vi ser fortfarande former, likheter och olikheter men nu med fokus på spåren vi hittar. Vi dokumenterar och tar med oss till förskolan.

Det här behöver såklart följas upp!

Några av spåren kan finnas i appen ”Vem var det?”.

20130129-213712.jpg
Appen är uppbyggd så att man kopplar ihop spår med rätt djur. Är det rätt plingar det och är det fel brummar det.

För att istället lägga fokus på resonemang så som ”stort djur-stora spår” eller ”djur med klövar-spår från klövar” kan man såklart stänga av ljudet och använda bilderna för att se och prata om dessa likheter eller olikheter istället. Om vi saknar spår i appen kan vi göra egna bilder att para ihop. Ett memory med våra foton av spår tillsammans med bilder vi hittar i böcker/appar/internet kanske?

Skulle gärna tipsa om en app där man kan lägga in egna foton där motiven kan vara olika inom paren- kom gärna med tips! Så länge kör jag på den gamla hederliga utskrift+laminering…

/Maria

Lpfö98/10
Förskolan ska sträva efter att varje barn
*utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda mate matiska begrepp och samband mellan begrepp
*utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa
*utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur
Arbetslaget ska
*ta vara på barns vetgirighet, vilja och lust att lära

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s