Föra över dokument från Ipad till PC utan internetuppkoppling

Många förskolor i Östersund saknar trådlösa nätverk idag, det är på gång men inte påbörjat ännu. Därför känner många att det inte går att använda Ipaden som de vill, det fastnar i Ipaden och det går inte att skriva ut eller maila vidare ex dokumentationer.

Idag fick jag frågan om det går att föra över filer och självklart svarar jag självsäkert!!! Jag hade ingen aning om hur man gör egentligen men tänker att någon måste ju redan ha klurat ut det här problemet!

Kommer sedan hem och börjar testa olika sätt, dropbox? Nej inte utan wifi på Ipaden.
Sätta sladden mellan datorn och Ipaden för så kan man föra över bilder enkelt? Nej inte i utforskaren kommer du åt filerna.

Men google ger mig svaret sen att det är via Itunes som du fildelar från Ipaden utan internetuppkoppling men med sladden i kopplad i dator och Ipad!
Här har ni apples support om hur man gör!

Jag gör så klart en lite visning om hur det går till från Pages till datorn!

När du ska spara i Imovie ser det ut så här:

Då trycker ni på skicka projekt till iTunes.

Tur att jag ibland säger mer än jag egentligen vet så istället för att skämmas sen så tar jag reda på hur det funkar!

Så alla förskolor i Östersund nu kan ni göra enkla dokumetationer med Ipaden och skriva ut/maila dem vidare. Det förkortar återigen vårt arbete och när vi gör dokumentationer!

/Monica

Kommentera

