Information från förskolan – roligt – enkelt – facebook!

Jag är förälder och har barn på förskolan jag är även förskollärare. Som personal tycker jag att det är klart att föräldrarna tar sig tid att läsa på vår anslagstavla. Som förälder så tycker jag att det är klart att jag får information via mail och facebook. Jag försöker verkligen komma ihåg att titta på anslagstavlan men det är så mycket som händer då man hämtar att jag inte hinner med det innan jag ska iväg för att hämta nästa barn.

Jag har turen att mitt barn går på en förskola som ligger på en skola vilket gör att de har trådlöst internet. Personalen har startat en facebooksida där vi får information om verksamheten och vad som är på gång! De visar inte bilder på barnen där utan det är verksamheten som ska synas på deras sida. Denna syn gör att man inte behöver oroa sig för att bilder på mitt barn sprids och hur vet vi att barnen kommer uppskatta det i framtiden. Ibland får vi se vad vad de arbetat med ex. lera och vi har fått se hur de firade barnen som fyllt år. Detta ger oss föräldrar verkligen insyn i verksamheten som vi kanske annars skulle ha missat. Dessa bilder/information leder till mer samtal hemma för hos oss. Just nu så är det bara jag som hämtar/lämnar då jag är föräldraledig vilket gör att min sambo får ta del av verksamheten genom detta istället!

En annan viktig del är att jag kan lättare ta kontakt med andra föräldrar och vår representat i föräldrarådet har kunnat få kontakt med många föräldrar.

En annan lyx som vi får är mail på vårt barn ibland från verksamheten. Någon gång har vi fått höra när han berättar en saga på samlingen, bild när de är ute eller bild på något han gjort. Det är så roligt och han säger direkt att han har skickat något till oss och vill gärna titta på det hemma på datorn sedan med oss. Här får vi åter igen insyn i hans vardag, verksamhet och mer att samtala om hemma.

Kommentera

