Ipad i förskolan?

Varför ska vi använda Ipad i förskolor?

Mitt första svar är att det är ett verktyg för att underlätta för pedagogerna i dokumentation, snabbt kan vi göra en dokumentation där barnen är delaktiga, vi behöver inte göra det sen när barnen har gått hem ensam på kontoret. När jag gör en dokumentation med barnen blir den deras de får vara med i processen, deras pärm blir inte ett fint fotoalbum, utan det kan vi fylla med deras tankar, funderingar och utveckling. De får en chans att vara med och bestämma om vad de tycker är viktigt.

Många gånger hör jag att det tar så mycket tid att dokumentera men om vi med Ipaden som verktyg kortar ner arbetsstegen så är det en otrolig vinst och får barnen påverka och göra sig hörda är det ytterligare en vinst.

Min andra fundering är att vi behöver nog idag börja fundera på hur vi informerar föräldrar om att vi har Ipad i förskolan. Många gånger hör jag hur vänner och bekanta som har barn i förskolan endast har hört att de kan kan spela på Ipaden och turas om. Men en Ipad är på förskolan är mer än det.

På förskolan får barnen samspel, lära varandra, utmaningar av pedagogerna, kreativt användande, göra sin röst hörd, kommunikation, hjälpmedel och det kan göra med verktyget Ipaden. Vi behöver visa på de positiva sakerna och att det är stor skillnad på hur barn använder en Ipad hemma och på förskolan!

Jag läste så bra i tidningen förskolan förut om ”pedagogiska leksaker” att ingen leksak är pedagogisk men i samspel med andra kan den bli pedagogisk, detsamma tänker jag om Ipaden i förskolan. Ingen app är pedagogisk utan i samspelet med andra så blir det pedagogiskt!

Hur resonerar ni kring Ipad i förskolan?

Kommentera

